Your browser does not support JavaScript!

مقایسه روش های رفع موی زائد (بهترین روش آنها)

27 آبان 1400

افراد مختلف از روش های مختلفی برای رفع موی زائد بدن خود استفاده می کنند. هر کدام از این روش ها دارای ویژگی ها، مزایا و معایبی است که فرد می بایست با توجه به شرایط خود از آن ها استفاده کند. در این مقاله قصد داریم مقایسه روش های رفع موی زائد را انجام دهیم تا از طریق این بررسی ها شما بتوانید بهترین روش را انتخاب کنید. از آن جا که این موضوع دغدغه بسیاری از افراد بوده به شما تضمین می کنیم با مطالعه این مقاله برای همیشه از شر موهای زائد بدن خود خلاص خواهید شد، زیرا بهترین روش را انتخاب خواهید کرد.

 

آنچه در اینجا میخوانیم : 

•    استفاده از پودر موبر یا لیزر؟
•    اپیلاسیون بهتر است یا استفاده از پودر موبر؟
•    استفاده از پودر موبر قبل از لیزر
•    پودر موبر برای موهای ضخیم
•    استفاده از پودر موبر یا لیزر؟


 حتما برای انتخاب دو روش استفاده از پودر موبر و یا لیزر در دوراهی سختی قرار گرفته اید! زیرا این دو روش از نظر جواب دهی و همچنین صرف هزینه، دو نقطه مقابل یکدیگر هستند. اما با توضیحاتی که در قسمت زیر به صورت کامل ارائه شده است حتما پس از مطالعه می توانید به پاسخ این پرسش دست یابید. 


پودر موبر چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


نام دیگر پودر موبر واجبی یا نوره است که احتمالا این نام ها را شنیده باشید. این پودر، پودری سفیدرنگ بوده که با مقداری آب گرم مخلوط شده و خمیری شکل می شود. پس از آن باید روی پوست قرار گیرد. پس از مدت 5 تا 8 دقیقه با توجه به جنس پوست و موی افراد می بایست با کاردک مخصوص برداشته و سپس پوست را آب ولرم بشویید. دقت کنید قبل از استفاده سطح بدن خشک باشد. از پودر موبر برای تمام نقاط بدن می توانید استفاده کنید به جز صورت که ما استفاده از آن را برای صورت توصیه نمی کنیم. همچنین بهتر است هر 2 دقیقه یک بار کمی از خمیر را با کاردک برداشته و اگر موهای آن ناحیه از بین رفته بود بدون توجه به مدت زمان مورد نظر آن قسمت را بشویید. زیرا ماندن این خمیر در مدت زمان طولانی ممکن است باعث قرمزی، التهاب، سوزش و یا خارش در پوست شود.
اما این روش مزایا و معایبی دارد که بهتر است قبل از تصمیم گیری از آن ها مطلع شوید.


مزایای استفاده از پودر موبر 


•    در این روش هیچ گونه موی زیرپوستی نخواهید داشت.
•    استفاده از پودر موبر باعث لطافت پوست می شود.
•    استفاده مکرر از این پودر باعث روشن تر شدن پوست می شود.
•    از بوی بد ناحیه تناسلی جلوگیری می کند.
•    این روش بسیار کم هزینه است.
•    پودر موبر در بازار موجود بوده و به راحتی قابل دسترس است.
•    رشد موها نسبت به روش شیو موهای زائد کمی دیرتر اتفاق می افتد.
•    در طب اسلامی به فواید استفاده از پودر موبر در زمینه سلامتی بسیار اشاره شده است. به طوری که گفته می شود استفاده از این پودر باعث تقویت بدن، تقویت قوای جنسی، جلوگیری از ابتلا به برخی سرطان ها و موارد دیگر می گردد.


معایب استفاده از پودر موبر


•    اکثر پودرهای موبری که در بازار وجود دارند دارای بوی تند و نامطبوعی هستند که یکی از دلایل مهمی که افراد از این پودرها استفاده نمی کنند یا به صورت محدود استفاده می کنند، همین است.
•    استفاده از آن کمی زمان بر است و می بایست کمی حوصله به خرج داد تا خمیر به مدت چند دقیقه بر روی سطح پوست بماند تا خشک شود.
•    ممکن است باعث حساسیت در افراد گردد.
•    رشد مجدد موهای زائد در این روش نسبت به روش هایی مانند اپیلاسیون یا لیزر بسیار بیشتر است.


لیزر موهای زائد، مزایا و معایب آن


لیزر نوعی دستگاه است که با ایجاد پرتوهایی بر روی سطح پوست باعث آسیب رساندن به فولیکول مو شده و موهای بدن در اثر تابش این نور به مروز زمان از بین می روند. جهت نتیجه گرفتن از این روش می بایست حداقل 6 تا 8 جلسه موهای زائد را در فواصل منظم لیزر کرد. این روش 75 تا 90 درصد موهای زائد بدن را از بین خواهد برد.


مزایای لیزر موهای زائد بدن


•    رشد موهای بدن در این روش کاهش یافته و رشد آن ها به مرور متوقف می شود.
•    این روش نسبت به اپیلاسیون درد کمتری دارد.
•    در مقایسه با استفاده از پودرهای موبر روشی بسیار باکیفیت تر و بادوام تر است.
معایب لیزر موهای زائد
•    نسبت به دیگر روش های رفع موی زائد گران تر است.
•    پروسه آن کمی وقت گیر بوده و برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند حوصله، هزینه و صرف زمان است.
•    این روش فقط بر روی موهای ضخیم و تیره به خوبی جواب می دهد.

با توجه به شرح دو روش استفاده از پودرهای موبر و لیزر جهت رفع موی زائد و مطالعه مزایا و معایب هر یک می توانید با توجه به شرایط و ویژگی های پوست و موهای زائد بدن خود، این دو روش را با یکدیگر مقایسه کرده و نهایتا بهترین گزینه را انتخاب کنید.


اپیلاسیون بهتر است یا استفاده از پودر موبر؟


برای مقایسه این دو روش نیاز است تا با فرایند اپیلاسیون نیز آشنا شده و از مزایا و معایب آن مطلع شوید. سپس مقایسه روش های رفع موی زائد از طریق اپیلاسیون یا پودرهای موبر راحت تر خواهد شد.


روش اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد و مزایا و معایب آن


اصولا اپیلاسیون با موادی مانند موم که دارای ترکیبی از مواد رزین، موم زنبور عسل، موم پارافین و برخی چربی ها است انجام می شود. موم ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک نیز با روشی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا موم های سطلی را باید گرم کرد، سپس بر روی سطحی از پوست با کاردک پخش کرد و با نوارهای مخصوص پارچه ای یا کاغذی که بر روی موم قرار داده می شود شروع به کشیدن نوار با سرعت از روی سطح پوست کرد تا موهای زائد از ریشه کنده شوند.

این روش نیازمند دقت می باشد تا فرایند اپیلاسیون به درستی و بدون هیچ درد و التهاب پوستی انجام گردد که معمولا در آرایشگاه ها توسط آرایشگران باتجربه انجام می شود. برخی از موم ها در بازار نیز به شکل دانه های ریزی هستند که پس از گرم شدن آب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از آن ها به طریقی است که پس از پخش کردن بر روی سطح پوست نیازی به کمک نوارهای کاغذی یا پارچه ای نیست. بلکه این موم پس از اینکه بر روس سطح پوست پخش می گردد سفت شده و می توان با بلند کردن گوشه ای از آن عملیات کنده شدن موها از ریشه را انجام داد.


مزایای روش اپیلاسیون برای رفع موهای زائد


•    استفاده از این روش نسبتا ارزان است.
•    موم ها در بازار به راحتی وجود دارند و قابل دسترس هستند.
•    پس از اپیلاسیون موها از ریشه جدا شده بنابراین تا رشد مجدد موها می توان به مدت چند هفته از شر موهای زائد بدن راحت بود.
•    این روش به نوعی پوست را نیز پاکسازی می کند زیرا جوش های ریز و یا حتی سر سیاه بدن را هم از بین می برد.
•    استفاده مداوم از این روش باعث شده ریشه موها رفته رفته ضعیف تر شده و موها نازک تر شوند. همچنین تراکم موها نیز ممکن است کمتر شود.
•    این روش باعث لطافت و نرمی پوست می شود.


معایب استفاده از اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد بدن


•    در این روش باید اندازه طول موها کمی بلند شود تا از ریشه برداشته شوند.
•    این روش کمی دردناک است.
•    این روش کمی زمان بر است بنابراین نیازمند صرف زمان و حوصله خواهد بود.
•    استفاده مکرر از آن باعث شل شدگی پوست می گردد.
•    ممکن است پوست دچار التهاب شود.

با توجه به توضیحاتی که در ابتدای مقاله در مورد پودرهای موبر گفته شد و توضیحات روش اپیلاسیون، باید بگوییم اگر به دنبال روشی بدون درد و راحت تر هستید بهتر است از پودرهای موبر و اگر به دنبال خلاصی حداقل 4 تا 5 هفته از شر موهای زائد بدن هستید از اپیلاسیون استفاده کنید. اگر موهای زائد بدن شما ضخیم و تیره رنگ است و هزینه لیزر برای شما اهمیتی ندارد بهترین گزینه لیزر موهای زائد بدن است. اما دقت کنید اولین معیار شما نوع پوست شماست که باید نسبت به روش انتخابی حساسیت نداشته باشد و ملتهب نشود.


استفاده از پودر موبر قبل از لیزر


اگر تصمیم به روش لیزر برای رفع موی زائد بدن خود دارید، نکات مهمی را می بایست رعایت کنید. یکی از مهم ترین این نکات این است که در طول انجام لیزر و در فواصل بین جلسات لیزر که موهای زائد رشد می کنند از چه روشی برای حذف آن ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از بند انداختن، موچین و یا اپیلاسیون در دوران لیزر موهای زائد ممنوع است. به طوری کلی هر روشی که باعث از بین بردن موهای زائد از ریشه شود در طول این مدت ممنوع است. زیرا باعث تحریک ریشه شده و بر روی عملکرد لیزر تاثیر می گذارد. بسیاری از اپراتورهای دستگاه های لیزر استفاده از کرم موبر و پودر موبر در این دوران را نیز ممنوع کرده اند. بسیاری از پزشکان و اپراتورهای با تجربه دستگاه های لیزر موهای زائد، شیو موهای بدن با تیغ یا ژیلت را بهترین گزینه قبل از لیزر می دانند.


پودر موبر برای موهای ضخیم


همان طور که مطالعه کردید بهترین روش برای از بین بردن موهای زائد ضخیم، لیزر کردن آن هاست. اما اگر با توجه به هر دلیلی استفاده از این روش برای شما امکان پذیر نیست می توانید از روش های دیگر استفاده کنید. اگر موهای زائد بدن شما ضخیم است و از پودر موبر برای از بین بردن آن ها استفاده می کنید احتمالا باید مدت زمان ماندگاری خمیر را بر روی پوست خود کمی بیشتر کنید. البته همان طور که گفتیم باید هر چند دقیقه یکبار چک شود تا پوست آسیب نبیند. استفاده مداوم از پودر موبر برای از بین بردن موهای زائد ضخیم باعث می شود موها در رشد مجدد نرم تر و نازک تر شوند.


جمع بندی
در این مقاله با برخی از روش های رفع موی زائد بدن مانند استفاده از پودر موبر، لیزر و اپیلاسیون آشنا شدیم که هر یک از این روش ها دارای مزایا و معایبی هستند. آنچه که مهم است شناخت نوع پوست بدن و نوع موهای زائد است که باید با توجه به آن ها و با در نظر گرفتن شرایط دیگر بهترین انتخاب را انجام داد. اصولا استفاده از پودرهای موبر که روشی آسان، کم هزینه و بی دردسر است، توسط بسیاری از افراد انتخاب می گردد.

 

پودر-موبر-برای-موهای-ضخیم.jpg


لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
        مشاهده نظرات