Your browser does not support JavaScript!

پودر موبر را چگونه استفاده کنیم که حساسیت زا نباشد؟

12 آبان 1400

پودرهای موبر پودرهای سفیدرنگی هستند که امروزه در بسته بندی های متنوع با برندها و رایحه های مختلف در بازار وجود دارند. نحوه استفاده از پودر موبر بسیار ساده اما دارای نکاتی است که برای دریافت نتیجه مطلوب می بایست آن ها را رعات کرد. این پودرها دارای خواص و عوارضی هستند که در متن مقاله به عوارض پودر موبر و خواص پودر موبر به صورت مجزا اشاره شده است. 

در کنار خواصی که دارد گاهی ممکن است افراد حساسیت به پودر موبر داشته باشند که در این شرایط بهتر است جهت پیشگیری از بروز حساسیت و سوختگی ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی سطح کوچکی از پوست امتحان کرد و پس از 24 ساعت در صورت عدم هیچ نوع خارش، سوزش و قرمزی از آن استفاده نمود.


نحوه استفاده از پودر موبر


نحوه استفاده از پودر موبر یکی از پردغدغه ترین مسائل برای افرادی است که از این روش جهت از بین بردن موهای زائد بدن خود استفاده می کنند. همان طور که می دانید روش های بسیاری برای از بین بردن موهای زائد بدن وجود دارد اما استفاده از پودر موبر یکی از راحت ترین و ارزان ترین راه ها است. در این مقاله برآنیم تا نحوه استفاده از پودر موبر را به برای شما شرح دهیم تا به نتیجه مطلوب برسید. اطلاعات مفیدی نیز در رابطه با خواص پودر موبر و عوارض پودر موبر به دست خواهیم آورد.

•پودر موبر
•نحوه استفاده از پودر موبر چگونه است؟
•عوارض پودر موبر
•خواص پودر موبر
•آیا استفاده از پودر موبر باعث سوختگی پوست می شود؟
•درمان سوختگی صورت با پودر موبر
•حساسیت به پودر موبر


پودر موبر


پودر موبر پودری سفیدرنگ است که از سالیان دور مورد استفاده افراد قرار می گرفت. امروزه استفاده از آن یک روش سنتی برای رفع موهای زائد به شمار می آید. در برابر کرم های موبر (که گاهی برای برخی افراد حساسیت زا هستند) یا روش لیزر موهای زائد (که روشی گران قیمت است) و یا حتی در برابر درد اپیلاسیون بسیار مقرون به صرفه، دارای خواص درمانی و بدون درد است. احتمالا نام های واجبی و یا نوره را از زبان مادرها و مادربزرگ های خود شنیده باشید. این ها همان پودرهای موبر امروزی هستند که در بسته بندی ها و نام های تجاری مختلف در بازار وجود دارند. پودرهای موبر از آهک و زرنیخ تشکیل می شوند و به دلیل وجود ماده آرسنیک خاصیت شیمی درمانی هم دارند.

اما چالش بزرگی که بسیاری از افراد در استفاده از پودرهای موبر با آن سروکار دارند نحوه استفاده از آن برای بهتر نتیجه گرفتن است. برخی از افراد به دلیل اشتباهاتی در درست کردن خمیر، طرز قرار دادن آن بر روی پوست، زمان مناسب جهت برداشتن خمیر از روی سطح پوست و موارد دیگر نتیجه مطلوبی دریافت نمی کنند. به همین دلیل ممکن است از استفاده از پودر موبر صرف نظر کنند. ما در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده از پودر موبر را به صورت گام به گام و با رعایت نکاتی به شما آموزش دهیم تا برای همیشه با این مسئله و چالش های پیرامون آن خداحافظی کنید.


چگونه از پودر موبر استفاده کنیم؟


•قبل از استفاده از پودر موبر ابتدا مقدار کمی از آن را با آب داغ مخلوط و خمیر کنید. سپس بر روی قسمت کوچکی از سطح پوست امتحان کنید. در صورت عدم حساسیت می توانید از آن برای تمام سطوح بدن استفاده نمایید.

•اولین و مهم ترین نکته جهت استفاده از پودرهای موبر اطمینان از خشک بودن سطح بدن است. اگر قسمتی از بدن که قصد از بین بردن موهای زائد آن را دارید خیس و یا مرطوب باشد به هیچ عنوان نتیجه مطلوبی را دریافت نخواهید کرد.

•پودر را با آب نسبتا داغ مخلوط کرده به طوری که مایع شل و یا خمیر سفت به دست نیاید. خمیر بهتر است دارای غلظت و چسبندگی بالایی باشد.

•بلافاصله پس از تهیه خمیر لایه نازکی از آن را در محل مورد نظر پخش کنید.

•با توجه به نوع پوست خود مدت 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. اگر پوستی نازک دارید بهتر است پس از 5 دقیقه مقداری از خمیر خشک شده روی پوست را با کاردک تمیز کنید تا اگر موها به صورت کامل برداشته شد کل خمیر سطح پوست را با کاردک به صورت آرام بردارید. زیرا دیر برداشتن آن ممکن است پوست شما را بسوزاند. اما اگر پوست شما نازک نیست و دارای تارهای موی ضخیمی می باشد احتمالا 10 دقیقه زمان مناسبی برای برداشتن خمیر از روی سطح پوست باشد. برای اطمینان از برداشته شدن موها بهتر از هر دو، سه دقیقه یکبار قسمت کوچکی را با کاردک تمیز کنید.

•اصولا پس از خشکی کامل و ترک برداشتن خمیر بر روی پوست، زمان مناسب برداشتن آن از روی سطح پوست باشد.

•نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پوست قسمت های مختلف بدن با یکدیگر متفاوت است. برخی از قسمت ها مانند زیر شکم، سرسینه و زیربغل حساس تر از نواحی مانند ساق پا، کشاله ران، ساعد و غیره است. پس زمان ماندن خمیر واجبی بر روی قسمت های مختلف بدن با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

•پس از اینکه تمام سطوح مدنظر را با کاردک تمیز کردید زیر دوش آب ولرم رفته و بدن خود را با لیف نرم و لطیف به آرامی بشویید. در این زمان پوست شما حساس تر شده است بنابراین هرگز با کیسه یا لیف زبر و با فشار زیاد بدن خود را نشویید. 


عوارض پودر موبر


از آن جا که استفاده از پودر موبر روشی ساده و ارزان است اما ممکن است به دلایلی استفاده از آن برای برخی از افراد مناسب نباشد. 

•بسیاری از این پودرها دارای بوی تندی هستند. گرچه برخی از آن ها با نام های تجاری مختلف دارای بوی تند کمتر و رایحه های متنوع در بازار موجود هستند. از این رو بهتر است از آن ها در مکان های کوچک کاملا بسته استفاده نکنید زیرا ممکن است مشکلات تنفسی در افراد به وجود آید.

•اگر خمیر بیش از چند دقیقه روی پوست بماند باعث قرمزی و التهاب پوست خواهد شد.

•اگر خمیر به مدت چند دقیقه بر روی ناخن بماند باعث نازکی و نرم شدن ناخن می گردد. 

•ایجاد تاول، جوش و لک های پوستی و همچنین حساسیت به پودر موبر از جمله عوارض پودر موبر خواهد بود، که شرکت ارمغان شیمی سبز با تولید پودر های موبر مخصوص پوست های حساس عوارض استفاده از این رفع کننده ی موهای زائد را به حداقل رسانده است.


خواص پودر موبر


خواص پودر موبر بسیار بیشتر از عوارض آن است. به همین جهت افراد بسیاری از این روش برای رفع موهای زائد خود استفاده می کنند. پس از چندین مرتبه استفاده مکرر از آن و همچنین نحوه استفاده از پودر موبر به روش صحیح نتایج زیر را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

•از ابتلا به سرطان سینه، خون و پوست جلوگیری می کند.

•از ابتلا به انواع عفونت و خارش واژن جلوگیری کرده و حتی آن ها را درمان می کند.

•درست است که بوی تندی دارد اما درمانگر بوی نامطبوع زیربغل و ناحیه تناسلی است.

•پوست بدن را شفاف تر و لطیف تر می کند.

•برخی از بیماری های پوستی را درمان می کند.

•در تقویت بدن و قوای جنسی بسیار موثر است.

•باعث می شود موها در رشد مجدد نرم تر شوند. (بر خلاف استفاده از تیغ و یا ژیلت)

•باعث درمان عرق سوزی می شود.

•از ابتلا به رماتیسم و دردهای استخوانی جلوگیری می کند.


آیا استفاده از پودر موبر باعث سوختگی پوست می شود؟


همان طور که می دانید ترکیبات این پودر از مواد شیمیایی است. بنابراین نحوه استفاده از پودر موبر به روش صحیح بسیار حائز اهمیت بوده و عدم رعایت نکات مهمی که در خصوص استفاده از آن گفته شد می تواند باعث ایجاد تاول، لک های پوستی، خارش و در نتیجه سوختگی شود. پوست برخی از نواحی بدن مانند صورت، زیربغل، سر سینه و زیر شکم نازک تر و حساس تر است به همین جهت بهتر است در صورت استفاده از پودر موبر در این نواحی دقت بیشتری داشته باشید.


درمان سوختگی صورت با پودر موبر


از آن جا که پوست صورت بسیار حساس است بهتر است قبل از استفاده از پودرهای موبر بر روی صورت ابتدا قسمت کوچکی از پوست صورت را امتحان کنید. در صورت عدم قرمزی و خارش آن را استفاده نمایید. به هر حال به دلیل ریسک بالای این روش بسیاری از پزشکان استفاده از پودر موبر برای از بین بردن موهای زائد صورت را توصیه نمی کنند. زیرا تجربه نشان داده که درصد سوختگی صورت با پودر موبر بالا بوده است. اگر پوست صورت شما به هر دلیلی بر اثر استفاده از پودر موبر سوخته است بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد دهد. 

استفاده از پمادهای سوختگی موضعی مانند سیلور، موپروسین و یا هیدروکورتیزون هم می تواند برای درمان التهاب های پوستی کمک کند. استفاده از کمپرس سرد نیز برای تسکین احساس سوزش و درمان سوختگی صورت با پودر موبر می تواند یک راه حل ساده و فوری باشد.

احتمالا با مراجعه به پزشک داروهایی مانند آنتی بیوتیک ، انواع مسکن برای تسکین سوزش و خارش صورت، دبریدمان و آمپول نیز تجویز گردد. اما همان طور که می دانید بهترین درمان مراجعه به پزشک متخصص پوست و استفاده از داروهای تجویز شده پزشک است.


حساسیت به پودر موبر


با توجه به مزایای بسیار استفاده از این پودرها، بروز حساسیت پس از استفاده از آن یکی از عوارض شایع استفاده از پودر موبر است. واکنش آلرژیک به پودر موبر و یا یکی از مواد تشکیل دهنده آن علت اصلی حساسیت به پودر موبر است. به همین دلیل قبل از استفاده می بایست مقدار کمی از آن بر روی سطح کوچکی از پوست (زانو و یا پشت زانو) امتحان گردد و در صورت عدم بروز قرمزی، خارش و سوزش پس از یک شبانه روز، آن را استفاده کرد.

 

حساسیت-به-پودر-موبر.jpg
 


لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
        مشاهده نظرات